កំនាព្យខ្មែរ
កំនាព្យគឺជាកម្រងពាក្យសំដី
ដែលមានការចាប់ចុងចួនពិរោះរណ្តំណែងណងមានឃ្លា មានល្បះនិងមានកម្រិតចំនួនព្យាង្គជាកំណត់...
កើតចេញពីទឹកចិត្តរំភើបនិងធ្វើឲ្យអ្នកផងរំភើបជាមួយ។ ឧទាហរណ៍ ៖
កាច់ធ្មុងច្រកស្មុក
|
ដើរចូលក្នុងស្រុក
|
ធ្វើឫកអាចារ្យ
|
ភូតភរប្រជា
|
បានច្រើនកាលណា
|
ពាក់ធ្មុងសង្ហារ
|
សាហាវលើសដើម។
|
||
ខ្មែរអឺយរឿងពិត
|
ខ្មែរតោងពិនិត្យ
|
គិតគ្រប់ដង្ហើម
|
ខ្មែរបីលានប្លាយ
|
ស្លាប់ឈាមសើមៗ
|
កុំភ្លេចរឿងដើម
|
ស្នាដៃប៉ុលពត។
|
កំណាព្យកាព្យឃ្លោង
ដូនតាយើងប្រើសំគាល់ឬចង្អុលបង្ហាញពីលក្ខណៈដ៏ល្អរបស់កំណាព្យខ្មែរដែលចេញពីទឹកដៃដ៏ប៉ិនប្រសប់របស់កវី
គឺថាកំណាព្យនោះទាំងរូបភាព ទាំងខ្លឹមសារ មានសម្ផស្សនិងសោភ័ណ រណ្តំបត់បែន
ឃ្លោងបញ្ឆិតបញ្ឆៀង មិនត្រង់ស្តូក ប៉ុន្តែមានន័យគ្រប់គ្រាន់។ ឧទាហរណ៍៖
សូរិយាល្ងាចថ្ងៃ
|
សូរិយាល្ងាចថ្ងៃ
|
ទន្សោងគោព្រៃ
|
រកស៊ីជើងភ្នំ។
|
ស៊ីតូចដោយតូច
|
ស៊ីធំដោយធំ
|
រកស៊ីជើងភ្នំ
|
ផឹកទឹកដងអូរ។
|
ស៊ីផឹករួចហើយ
|
ប្រជល់គ្នាវរ
|
សុទ្ធតែឡើងក
|
អួតអាងកម្លាំង។
|
តួយ៉ាងដូចអត្ថបទកំណាព្យជាឧទាហរណ៍ខាងលើនេះមានន័យពីរ៖
- ១
- ន័យត្រង់ ៖ និយាយពីសកម្មភាពប្រចាំថ្ងៃរបស់ទន្សោងគោព្រៃ
- ២
- ន័យបញ្ឆិតបញ្ឆៀង ៖ រៀបរាប់ពីការប្រកាប់ប្រចាក់គ្នា
របស់ពួកពុករលួយពាលាអាវ៉ាសែ
- ស៊ីសំណូក
សូកប៉ាន់ ក្នុងគ្រប់ជំនាន់។
ហេតុហ្នឹងហើយទើបដូនតាយើងនិយមប្រើពាក្យថាកំណាព្យកាព្យឃ្លោងយ៉ាងដូចនេះ។តើកំនាព្យនិងកម្រងកែវខុសគ្នាបែបណា? កម្រងកែវគឺជាកម្រងពាក្យសំដីដែលមានការចាប់ចុងចួន
ទាក់ទងពិរោះរណ្តំណែងណងដែរ ប៉ុន្តែមិនមានកម្រិតឃ្លាឬល្បះ
ឬក៏ចំនួនព្យាង្គជាកំណត់ទេ។ ឧទាហរណ៍៖
មេឃប្រែស្រឡះ
ពពកដេរដាសប្រែជាស ស្លឹកឈើប្រែពណ៌ខៀវស្រស់ល្អ ត្រូវជំនោរកំដរបក់រវិចៗ
ចាំងរំលេចពន្លឺសុរិយាភ្លឺភ្លេកៗដូចសុវណ្ណ
បក្សីទាំងគូៗស្រែកច្រៀងឆ្លើយឆ្លងយ៉ាងរញៀវខ្ញៀវខ្ញា
ហោះហើរឆ្វាត់ឆ្លែងប្រឡែងលើវេហា
លើព្រឹក្សា
ហាក់អបអរជូនពរខ្ញុំនិងនាងកំពុងធ្វើដំណើរតាមផ្លូវយ៉ាងសុខមនោរម្យ។
(ដកស្រង់ពីរឿង “មិនទាន់អស់ចង់”)
ប្រវត្តិកំនាព្យខ្មែរ
ទំនាក់ទំនងរវាងកំណាព្យ
និងទម្រង់សិល្បៈដទៃទៀតបើយើងសង្កេតមើលស្នាដៃផ្នែកអក្សរសាស្ត្រ
ដែលបុព្វបុរសដូនតាយើងបានបន្សល់ទុកដល់យើងសព្វថ្ងៃនេះ
យើងនឹងឃើញភ្លាមថាភាគច្រើនសុទ្ធតែជាកំណាព្យកាព្យឃ្លោង ដូចជារឿងរាមកេរ្តិ៍រឿងទុំទាវ រឿងទិព្វសង្វារ រឿងកាកីច្បាប់ប្រុស ច្បាប់ស្រី ច្បាប់កេរ្តិ៍កាល ច្បាប់ក្រម ល្បើកជុចនិងត្រី (។ល។និង។ល។)នេះជាសក្ខីភាពបញ្ជាក់អំពីវិធីសាស្ត្រអប់រំបែបបុរាណរបស់ដូនតាយើង
ដែលយករូបភាពកំណាព្យ “ពិរោះត្រចៀក” ជាមធ្យោបាយ
ដើម្បីងាយស្រួលបញ្ចូលខ្លឹមសារនៃការអប់រំទូន្មានទាំងឡាយ ដែលលោកចង់បាន
ឲ្យទៅដក់ជាប់ចាំជាប់ក្នុងសតិអារម្មណ៍របស់កុលបុត្រកុលធីតារបស់ ខ្លួន។នៅក្នុងសង្គមកម្ពុជាយើង
កំណាព្យមានឥទ្ធិពលធំណាស់។
ក្រៅពីការរស់នៅនិងបំពេញតួនាទីដោយឯកឯង(ស្មូត្រ ឬសូត្រកំណាព្យ)
កំណាព្យបានជះឥទ្ធិពល និង
មានទំនាក់ទំនងយ៉ាងជិតស្និទ្ធបំផុតជាមួយនឹងទម្រង់សិល្បៈដទៃ ទៀតរបស់ខ្មែរយើងដូចជា៖ ភ្លេងអារក្ស ភ្លេងប្រពៃណី”ភ្លេងការ” របាំប្រពៃណី របាំបុរាណល្ខោនស្រមោល(ស្បែកធំ-ស្បែកតូច) ល្ខោនខោល(ល្ខោនពាក់មុខ)យីកេអាប៉េល្ខោនមហោរី ល្ខោនបាសាក់ អាយ៉ៃ ចាប៉ី(។ល។និង។ល។)។ ទម្រង់សិល្បៈទាំងអស់នេះត្រូវការកំណាព្យជាចាំបាច់ សម្រាប់ជួយកម្រិតទម្រង់ជួយលើកសម្ផស្សនិងសោភ័ណរបស់ខ្លួន។ចំពោះ អ្នកសិក្សាទម្រង់សិល្បៈខ្មែរវិញ កំណាព្យក៏ជាកត្តាមួយសំខាន់ក្នុងកត្តាច្រើនទៀតដែលជួយបញ្ជាក់អំពីចំណាស់ និងទម្រង់សិល្បៈនីមួយៗ។ ផ្ទុយទៅវិញទម្រង់សិល្បៈដទៃ
ទៀតក៏បានជះឥទ្ធិពលធំធេងដែរ សម្រាប់បញ្ជាក់អំពីចំណាស់នៃកំណាព្យនីមួយៗរបស់យើង។ដូច្នេះបើចង់សិក្សាកំណាព្យខ្មែរ គួរសិក្សាពីទម្រង់សិល្បៈខ្មែរដទៃទៀតផង ហើយបើចង់សិក្សាពីទម្រង់សិល្បៈដទៃទៀត ក៏មិនអាចបោះបង់ចោលកំណាព្យបានដែរ។
មានទំនាក់ទំនងយ៉ាងជិតស្និទ្ធបំផុតជាមួយនឹងទម្រង់សិល្បៈដទៃ ទៀតរបស់ខ្មែរយើងដូចជា៖ ភ្លេងអារក្ស ភ្លេងប្រពៃណី”ភ្លេងការ” របាំប្រពៃណី របាំបុរាណល្ខោនស្រមោល(ស្បែកធំ-ស្បែកតូច) ល្ខោនខោល(ល្ខោនពាក់មុខ)យីកេអាប៉េល្ខោនមហោរី ល្ខោនបាសាក់ អាយ៉ៃ ចាប៉ី(។ល។និង។ល។)។ ទម្រង់សិល្បៈទាំងអស់នេះត្រូវការកំណាព្យជាចាំបាច់ សម្រាប់ជួយកម្រិតទម្រង់ជួយលើកសម្ផស្សនិងសោភ័ណរបស់ខ្លួន។ចំពោះ អ្នកសិក្សាទម្រង់សិល្បៈខ្មែរវិញ កំណាព្យក៏ជាកត្តាមួយសំខាន់ក្នុងកត្តាច្រើនទៀតដែលជួយបញ្ជាក់អំពីចំណាស់ និងទម្រង់សិល្បៈនីមួយៗ។ ផ្ទុយទៅវិញទម្រង់សិល្បៈដទៃ
ទៀតក៏បានជះឥទ្ធិពលធំធេងដែរ សម្រាប់បញ្ជាក់អំពីចំណាស់នៃកំណាព្យនីមួយៗរបស់យើង។ដូច្នេះបើចង់សិក្សាកំណាព្យខ្មែរ គួរសិក្សាពីទម្រង់សិល្បៈខ្មែរដទៃទៀតផង ហើយបើចង់សិក្សាពីទម្រង់សិល្បៈដទៃទៀត ក៏មិនអាចបោះបង់ចោលកំណាព្យបានដែរ។
ជីវប្រវត្តិសង្ខេបនិងស្នាដៃលោកតាកវីនិពន្ធស្រាវជ្រាវ
ព្រឹទ្ធាចារ្យ
មៀច ប៉ុណ្ណ
ឈ្មោះ មៀច
ប៉ុណ្ណ កើតថ្ងៃពុធ ខែអស្សុជ ឆ្នាំវក
ពុទ្ធសករាជ 2475 គ្រិស្តសករាជ 1932
នៅភូមិខ្លាវឃុំព្រៃអំពក ស្រុកគីរីវង់ ខេត្តតាកែវ។ ឪពុកឈ្មោះ មៀច អ៊ូច ម្ដាយឈ្មោះ អ៊ុង នាង ជាពូជពង្សកសិករ។
កាលពីកុមារសិក្សានៅ វត្តព្រះធាតុ រួចបន្តទៅសាលាបឋមសិក្សាគីរីរង់, ទន្លាប់,ខេត្តតាកែវ។
គ្រាបន្ទាប់បានបញ្ចប់ការសិក្សានៅមធ្យមសិក្សាភ្នំពេញ
បានបម្រើការជាគ្រូបង្រៀន រួចជាសាស្ត្រាចារ្យ មធ្យមសិក្សាភាសាបារាំង-ខ្មែរ។
ក្នុងមួយជីវិត ពេញចិត្តតែនឹងការសិក្សាស្រាវជ្រាវ
និពន្ធសរសេរចងក្រងសៀវភៅ ឯកសារទាក់ទង នឹងវប្បធម៌ប្រពៃណីអក្សរសាស្ត្រ...។ស្នាដៃនឹងសកម្មភាពមាន៖
·
ឆ្នាំ 1987 និពន្ធរឿង "កំហុសអ្នកណា" និងសៀវភៅទំនៀមទម្លាប់
"ក្រមុំចូលម្លប់"។
- ឆ្នាំ 1994
មក 1999 និពន្ធចងក្រងសៀវភៅ "កម្រងឯកសារស្ដីពីប្រពៃណី
និងទំនៀមទម្លាប់ខ្មែរ" ភាគ 1 ចេញផ្សាយពីវិទ្យាស្ថានពុទ្ធសាសនបណ្ឌិត្យ និងបន្តសរសេរភាគ 2 និង ភាគ 3។
- ឆ្នាំ
1994 ជាសមាជិកគណៈកម្មការនិពន្ធ ទស្សនាវដ្ដីកម្ពុជាសុរិយា។
- ឆ្នាំ
2001 និពន្ធចងក្រងសៀវភៅ "កម្រងឯកសារស្ដីពីប្រពៃណី
និងទំនៀមទម្លាប់ខ្មែរ" ភាគ 4 ចេញផ្សាយពីគ្រឹះស្ថានបោះពុម្ពផ្សាយអង្គរ។
- ឆ្នាំ
2002 ស្រាវជ្រាវសរសេរចងក្រង
"ការសិក្សាប្រៀបធៀបអាពាហ៍ពិពាហ៍បួនបែបរបស់ខ្មែរ"។
- ឆ្នាំ
2004 និពន្ធចងក្រងរឿងខ្លីៗសម្រាប់កុមារ ភាគ 1 និងបន្តសរសេរភាគ2 បញ្ចប់។
- ឆ្នាំ
2007 និពន្ធរឿង "កំពូលវីរបុរស"។
- ឆ្នាំ
2008 និពន្ធសៀវភៅ "កម្រងឯកសារស្ដីពីប្រពៃណី
និងទំនៀមទម្លាប់ខ្មែរ" ភាគ 2 និង ភាគ 3
ចេញផ្សាយពីគ្រឹះស្ថានបោះពុម្ពផ្សាយអង្គរ។
- សរសេរចងក្រងសៀវភៅ
"វិធីសរសេរតែងនិពន្ធ"
- ជាសមាជិក
គណៈកម្មាធិការជាតិ ភាសាខ្មែរ តាមស្មារតីអនុក្រឹត្យលេខ 18អនក្រ/បក. ចុះថ្ងៃទី 5 ខែមីនា ឆ្នាំ 2007។
- គ្រឿងឥស្សរិយយស
: មេដាយមាសការងារ (ថ្ងៃទី 26 ខែកញ្ញា ឆ្នាំ 2001)
ពេលនេះលោកតាព្រឹទ្ធាចារ្យ មៀច ប៉ុណ្ណ
លាចាកលោកទៅហើយ
តែស្នាដៃរបស់គាត់នៅទេមានជីវិតបម្រើសង្គមផ្នែកអក្សរសាស្ត្រ
និងប្រពៃណីទំនៀមទម្លាប់ ធ្វើឲ្យគេចងចាំ
និងនឹកដល់គុណបំណាច់ចំពោះសង្គមរបស់គាត់ជានិច្ច៕
ចប់ដោយបរិបូរណ៏
សិល្បៈចម្រៀងចាប៉ីខ្មែរ
បទពាក្យប្រាំបី
១
|
ឧបករណ៍តន្ត្រីចាប៉ីដងវែង
|
បូកនឹងសំឡេងច្រេងប្រគំ
|
|
សូរស័ព្ទកាព្យឃ្លោងពិរោះរងំ
|
បំពេរអារម្មណ៍សក្តិសមស្រស់ស្រាយ
|
។
|
|
២
|
សិល្បករខ្មែរពូកែកំណាព្យ
|
ជូនជាប់ដរាបច្រៀងបរិយាយ
|
|
ជារឿងកំប្លែងបានសើចសប្បាយ
|
ឆ្លងឆ្លើយដោះស្រាយល្បាយល្បងបញ្ញា
|
។
|
|
៣
|
បើមានដៃគូច្រើនច្រៀងបង្អាប់
|
សៀតស៊កសាស័ព្ទរ៉ាយរ៉ាប់វោហារ
|
|
តបទៅតបមកខោកខំតវ៉ា
|
សំដីផ្លែផ្កាចំអន់ឡែបខាយ
|
។
|
|
៤
|
រដូវទំនេររិះរេលំហែ
|
ពន្លឺព្រះខែចែងចាំងត្រសាយ
|
|
អ្នកស្រុកអ្នកភូមិញាតិមិត្តជិតឆ្ងាយ
|
ហេតុចង់សប្បាយមូលមកជួបជុំ
|
។
|
|
៥
|
វាតដីដំកង់កណ្ដាលទីធ្លា
|
យាយតាមីងមាកំលោះក្រមុំ
|
|
ខ្លះឈរអង្គុយកន្លែងសមរម្យ
|
ចាំស្ដាប់ជិតជុំទ្រហឹងអឺងអាប់
|
។
|
|
៦
|
អ្នកច្រៀងតម្រូវទៅតាមបំណង
|
ស្នើយោបល់ឆ្លងបំណងអ្នកស្ដាប់
|
|
ចង់ស្ដាប់ល្បែងល្បងឬចង់បង្អាប់
|
ឬមួយចង់ស្ដាប់ស័ព្ទរឿងបុរាណ
|
។
|
|
៧
|
ព្រលប់ផ្កាយព្រាតអធ្រាត្រផ្កាយជុំ
|
សំឡេងរងំចាប៉ីចំណាន
|
|
បើកបទបង្គំតាមដោយដើមដាន
|
គោរពសន្ដានមីងមាយាយតា
|
។
|
|
៨
|
ចាប់ចូលសាច់រឿងបុរាណកវី
|
សូរស័ព្ទចាប៉ីផ្សំនឹងវាចា
|
|
បន្លឺចម្រៀងក្រអួនវោហារ
|
ថ្ងួចថ្ងូរវាចាពិរោះជាប់ចិត្ត
|
។
|
|
៩
|
ត្រង់ឆាកព្រាត់ប្រាសនិរាសគូគាប់
|
អ្នកស្ដាប់ស្រពាប់ស្រពោនអាណិត
|
|
ដល់តួរងគ្រោះបែកបាក់ស្នេហ៍ស្និទ្ធ
|
ត្រូវយក្សបង្ខិតបង្ខំទៅឆ្ងាយ
|
។
|
|
១០
|
ស្រីៗអ្នកស្ដាប់ដែលមានចិត្តទន់
|
ឃើញតួទារុណឈឺចាប់ចិត្តកាយ
|
|
សម្រក់ទឹកភ្នែកយំយែកសោកស្ដាយ
|
ស្រណោះអាល័យតួអង្គតួឯក
|
។
|
|
១១
|
លុះដល់ឆាកប្រយុទ្ធជៀងជាក់
|
ក្សត្រានិងយក្សខ្លាំងខ្លាអនេក
|
|
ពលយក្សក្រៃក្រាស់ធំៗចម្លែក
|
ងងឹតពេញមាឃបាំងសែងសុរិយា
|
។
|
|
១២
|
កងទ័ពក្រុងមាកត់ត្រាមិនបាន
|
មិនមែនវាល់ឡានដូចទ័ពមនុស្សា
|
|
វាល់នឹងសមុទ្រច្រើនផុតមាត្រា
|
សាហាវហានក្លាដូចអសនី
|
។
|
|
១៣
|
ខ្លះកាន់លំពែងដាវវែងដំបង
|
ខ្លះជិះលើខ្នងមហឹសា_ដំរី
|
|
ខ្លះជាសេនារេហ៍ពលដើរដី
|
ខ្លះហិចហោះខ្មីលើអាកាសា
|
។
|
|
១៤
|
ស្រែកហ៊ោសន្ធាប់ញាប់ញ័រប្រថពី
|
វាសវាត់គ្រវីអាវុធមុតថ្លា
|
|
សម្លុតសម្លឹងខឹងនឹងក្សត្រា
|
ជាអង្គមនុស្សាឫទ្ធិក្លាហៅហាន
|
។
|
|
១៥
|
អ្នកច្រៀងធ្វើត្រាប់តាមកាយវិការ
|
ជួនហក់ឆ្លេឆ្លាជួនពើតពើងប្រាណ
|
|
គ្រាវីចាប៉ីធ្វើតាមលំអាន
|
យក្សយង់ក្សត្រក្សាន្តប្រឡងថ្វីដៃ
|
។
|
|
១៦
|
មកដល់ត្រង់យក្សបាក់បាត់ចេស្ដា
|
ត្រូវអង្គក្សត្រាប្រហាក្សិណក្ស័យ
|
|
ស្ដេចនាំនាងនាថវិលវឹងបុរី
|
ឆ្លាស់ឆ្លងដងព្រៃជ្រលងបព្វតា
|
។
|
|
១៧
|
រាយរាប់រុក្ខជាតិព្រៃភ្នំក្រំថ្ម
|
ជ្រោះជ្រងលំអដែនអរញ្ញវា
|
|
រៀបរាប់សត្វម្រឹគបក្សីបក្សា
|
រាប់អស់មច្ឆាហែលតាមទឹកហូរ
|
។
|
|
១៨
|
រាប់ទាំងបុប្ផាគន្ធាសព្វសាយ
|
ភូមរីទាំងឡាយក្រេបរសពិដោរ
|
|
ក្លិនរសាត់ឆ្ងាយភាយតាមវាយោ
|
ហាក់ដូចជាស្នូរនៃតូរ្យន្ត្រី
|
។
|
|
១៩
|
ឱ !
កវីខ្មែរពូកែបណ្ដាច់
|
រចនាពាក្យពេចន៍ល្បិចល្បងល្បាញល្បី
|
|
ឱ !
អ្នកចម្រៀងច្រៀងលេងសម្ដី
|
ដេញភ្លេងបំភ្លៃពិរោះភិរម្យ
|
។
|
|
២០
|
ឱ !
រាត្រីខ្មែរខែរះភ្លឺថ្លា
|
រីករាយចិន្ដាអធ្រាត្រដាស់ទុំ
|
|
ស្ដែងស្ដាប់ចម្រៀងបំពេសង្គម
|
បបោសអារម្មណ៍សំងំសុខសាន្ត
|
។
|
|
២១
|
នាំគ្នាកាពារថែវប្បធម៌ជាតិ
|
កុំឲ្យរវាតទើបជាតិថ្កើងថ្កាន
|
|
រក្សាគង់វង្សកេរពីបុរាណ
|
តទៅសន្ដានរៀងដរាបអើយ
|
៕
|
No comments:
Post a Comment