Wednesday, October 1, 2014

សញ្ញាណ​នៃ​ទីក្រុង ឬ​ព្រះ​រាជធានី​ខ្មែរ ក្នុង​អតីតកាល​ -

សញ្ញាណ​នៃ​ទីក្រុង ឬ​ព្រះ​រាជធានី​ខ្មែរ ក្នុង​អតីតកាល​ -
========================================
 ​អារ្យធម៌​ខ្មែរ នា​សម័យអង្គរ​បាន​ឈានដល់​កម្រិត​កំពូល ហើយ​បានទទួល​ស្គាល់​នូវ​ការវាយតម្លៃ​ខ្ពស់ និង​កោតសរសើរ ស្ញប់ស្ញែង ហើយ​បន្ទាប់មក​ក៏​ដាំដូង​ចុះមក​វិញ ដោយ​វាតទី​និយម​របស់​ប្រទេសជិតខាង​។ ដើម្បី​ឈានទៅរក​វឌ្ឍនភាព​នេះ យើង​គប្បី​យល់​ឲ្យ​បាន​ច្បាស់​ជាមុនសិន​នូវ​សញ្ញាណ​នៃ​ទីក្រុង​ខ្មែរ ដែលជា​បេះដូង​នៃ​សង្គម​ខ្មែរ​នា​ជំនាន់​នោះ​។​
​    ​ជាបឋម យើង​គួរ​សង្កេត​ថា ការរីកដុះដាល​នៃ​ទីក្រុង​ខ្មែរ ព្រម​ជាមួយនិង​ការរៀបចំ​គ្រប់គ្រង ត្រូវ​ពឹង​ផ្អែកលើ​លក្ខណៈ​ធំៗ​៣​។ លក្ខណៈ ៣​យ៉ាង​របស់​ទីក្រុង​ង​ខ្មែរ គឺ​ទី​១ អំណាច​ស្តេច ឬ​ស្ថាប័ន​ស្តេច ឬក៏​អ្នក​ណាមួយ​តាំង​តាម​ព្រះរាជតម្រិះ​ព្រះមហាក្សត្រ​។ តួយ៉ាង ក្នុង​រជ្ជកាល​របស់​ព្រះបាទ​រាជេន្ទ្រ​វរ្ម័ន កាលនោះ ទ្រង់​នៅមាន​វ័យ​កុមារភាព​នៅឡើយ រាជរដ្ឋាភិបាល​របស់​ព្រះអង្គ​ត្រូវបាន​ដឹកនាំ​ដោយ​ព្រាហ្មណ៍ សិវា​ចា​រិ​យា និង ដោយ​មន្ត្រីជាន់ខ្ពស់​មួយរូប ដែលមាន​គោរមងារ​ថា “​មហា​ទីប្រឹក្សា​នៃ​ព្រះរាជវង្សានុវង្ស​”​។​
​    ​កត្តា​ទី​២. ព្រះរាជ​ធានី​ខ្មែរ គឺ​ទីកន្លែង​ដែលមាន​ការប្រមូលផ្តុំ​នូវ​ភូមិ​ស្រុក ដោយ​ក្រុមមនុស្ស និង​សម្ម​ទ្ធិ​ផល​សង្គម ហាក់បីដូចជា​សារ​ព៌ា​ង្គ​កាយ ដែលមាន​ជីវិត​រស់រ​វើក ហើយ​មានការ​រៀបចំ​យ៉ាង​សាំញ៉ាំ​។ ឧទាហរណ៍​ជាក់ស្តែង សិលាចារឹក​ប្រាសាទតាព្រហ្ម ដែល​សាងសង់ឡើង ដើម្បី​ឧទ្ទិស​ចំពោះ​ព្រះ​វ​រាជមាតា របស់​ព្រះបាទ​ជ័យ​វរ្ម័នទី​៧ បានបញ្ជាក់​ឲ្យ​ដឹងថា ប្រា​សា​នេះ​ត្រូវបាន​ឧបត្ថម្ភ​ដោយ​ភូមិ​ចំនួន ៣១៤០​ភូមិ ដោយមាន​ប្រជានុរាស្ត្រ​ទៅដល់ ៧៩៣៦៥​រួមមាន​ព្រាហ្មណ៍​បុរោហិត​ធំៗ​ចំនួន ១៨, ព្រះ​អាចារ្យ​ចំនួន ២៧៤០, អ្នកជំនួយការ ២២០២ និង​អ្នករបាំ​ចំនួន ៦១៦​នាក់​។​

​រូបភាព ១-២ : ទីក្រុង​អង្គរ រួមមាន ប្រាសាទ​នានា និង បារាយណ៍ (Google)

​    ​រីឯ​ខ្លឹមសារ​នៃ​សិលាចារឹក​ប្រាសាទព្រះខ័ន​វិញ ដែល​ឧទ្ទិស​ចំពោះ​ព្រះ​វ​រាជបិតា យើង​ក៏​ដឹង​ទៀតថា មាន​ភូមិ​
ចំនួន ៥៣២៤ ដែល​ទំនុកបម្រុង​សំណង់​ស្ថាបត្យកម្ម​ដ៏​ស្កឹមស្កៃ​នេះ ដោយមាន​មុ​ស្ស​ប្រុស​ស្រី​ចំនួន ៩៧៨៤០​នាក់ មើល​ការខុសត្រូវ​។ ក្រៅពីនេះ បើ​យោង​លើ​បទ​បញ្ញា​ត្តិ ដែល​ចារ​នៅលើ​សិលាចារឹក មន្ទីរពេទ្យ ឬ​អ​រោ​គ្យ​សាលា យើង​ក៏បាន​ដឹង​បន្ថែមទៀតថា សម្រាប់​មូលនិធិ​នៃ​ទីក្រុង​អង្គរធំ មាន​ទ្វារ​ចេញ​ទាំង​បួន មាន​មនុស្ស​សរុប​ទាំងអស់ ៨០០​នាក់ មើល​ការខុសត្រូវ​គ្រប់​កែង ហើយ​ពួកគេ​ត្រូវ​ចែកចេញជា​៣​ថ្នាក់​។ ពោលគឺ ថ្នាក់​ទី​១ មាន​មនុស្ស​ចំនួន ២០០​នាក់ នៅ​ថ្នាក់​ទី​២ មាន​ចំនួន ១០១​នាក់ និង​ថ្នាក់​ទី​៣ មាន​៥៣​នាក់​។​
​    ​យ៉ាងណាមិញ ទីក្រុង ឬ​បុ​រៈ ក៏​តម្រូវ​ឲ្យ​មាន​ត​តាកៈ ឬ​បារាយណ៍ ដែលជា​ទំនប់ទឹក ផ្លូវ​គមនាគមន៍ សាលាឆទាន ឬ​អ​រោ​គ្យ​សាលា (​មន្ទីរពេទ្យ​សម្រាប់​ព្យាបាល​ជម្ងឺ​) អ្វីមួយ​ដែលជា​សេចក្តីត្រូវការ​របស់​ប្រជានុរាស្ត្រ​ខ្មែរ​គ្រប់​មជ្ឈដ្ឋាន​ក្នុងសង្គម​ជាតិ មានការ​គ្រប់គ្រង អភិបាលកិច្ច​ល្អ​។ ព្រះរាជ​កាតព្វកិច្ច​សំខាន់​ជាងគេ​បំផុត​របស់​ព្រះមហាក្សត្រ​ខ្មែរ​ទាំងឡាយ នា​សម័យអង្គរ ក៏ដូចជា​សម័យ​វប្បធម៌​មុនៗ គឺ​ការជីក​បារាយណ៍ ឬត​តាកៈ នៅក្នុង​ទីក្រុង​នានា ដែល​ទ្រង់​គ្រប់គ្រង​។ ជា​ឧទាហរណ៍​ជាក់ស្តែង ឥន្ទ្រ​ត​តាកៈ នៅ​ទីក្រុង​រលួស​, យ​សោធ​រត​តាកៈ នៅ​យ​សោធរ​បុ​រៈ បារាយណ៍​ខាងលិច និង​បារាយណ៍​ខាងកើត ឬ​ជយ​ត​តាកៈ ត្រូវបាន​ស្ថាបនា​ឡើង​នៅ​តំបន់​សៀមរាប អង្គរ ដើម្បី​ផ្តល់នូវ​ទឹក​សម្រាប់​វិស័យ​កសិកម្ម​។​

​រូបភាព ១-២ : ព្រាហ្មណ៍​កំពុង​អាន​ព្រះគម្ពីរ និង ប្រារព្ធ​ពិធី​បូជា​ព្រះ​ភ្លើង ប្រាសាទបាយ័ន (​ម​.​ត ២០០៤)

​    ​សូម​រំឭកថា ក្នុង​សិលាចារឹក បុ​រេ​អង្គរ និង​អង្គរ គេ​ប្រើពាក្យ ត​តាកៈ ច្រើនជាង​ពាក្យ បារាយណ៍​។ រីឯ​ពាក្យ​ខ្មែរ​សាមញ្ញ​វិញ ពាក្យ​ទំនប់ទឹក ពិតមែនតែ​ក្នុងសម័យ​អង្គរ យើង​ឃើញ​ត​តាកៈ ឬ​បារាយណ៍​ទាំងនោះ ត្រូវបាន​កសាងឡើង​សម្រាប់​ផ្តល់នូវ​ទឹក​ធ្វើស្រែ​ចំការ ប៉ុន្តែ មាន​សញ្ញា​ជា​វិជ្ជមាន​ជាច្រើន ដែល​អនុញ្ញាតិ​ឲ្យ​យើង​សន្និដ្ឋានថា ទំនប់ទឹក​ទាំងនោះ​ក៏​ទាក់ទិន​ទៅ​និង​វិស័យ​ជំនឿ សាសនា​ផងដែរ​។​
​    ​ក្នុងចំណោម​បារាយណ៍​ជាច្រើន គេ​រមែងតែ​សង្កេតឃើញ​វត្តមាន​របស់​ប្រាសាទ​មួយ​នៅ​ចំ​កណ្តាល ដូច​ករណី​ប្រាសាទមេបុណ្យខាងកើត និង​ខាងលិច ជា​ឧទាហរណ៍​ស្រាប់​។ ព្រមជាមួយ​ការ​ផ្តល់នូវ​ទឹក​សម្រាប់​ស្រោចស្រព​ស្រែចំការ បារាយណ៍​ទាំងនោះ​ក៏​បំពេញ​សកម្មភាព​យ៉ាងខ្លាំង​ក្លា​ក្នុងទិសដៅ​ការពារ សម្រេច​នូវ​គោលបំណង​របស់​សាសនិកជន​ផងដែរ​។​
​    ​មេបុណ្យ តំណាង​ឲ្យ​ទឹក​នៃ​ទន្លេ​ពិសិដ្ឋ គង្គា​នៅ​ប្រទេស​ឥណ្ឌា បុណ្យ គឺ​បុណ្យ​បារមី កុសល ដូចនេះ បារាយណ៍ ឬ​មេបុណ្យ គឺជា​រូបភាព​នៃ​សមុទ្រ​តំណាង​ឲ្យ​ដំណើរការ​នៃ​ការ​វិលវល់​ក្នុង​លោកីយ គឺ​ការកើត​ស្លាប់​-​ស្លាប់​កើត មិន​ឈប់ឈរ​នៃ​ជីវិត​។ ការប្រើ​ពាក្យ​នេះ គឺ​ដើម្បី​ជា​អ្វីមួយ​ដែល​សមស្រប និង​អត្ថន័យ​ដើម​នៃ​ពាក្យ​បារាយណ៍ (​សំស្ក្រឹត​) ដែល​មានន័យថា ចម្លង​ទៅ​ត្រើយម្ខាង​ទៀត គឺ​ព្រះ​និ​ពា​ន្វ​។ ដូច​ករណី​ខាងលើ យើង​សង្កេតឃើញថា ប្រាសាទនាគព័ន្ធ ដែល​ស្ថិតនៅ​កណ្តាល​ស្រះ​អនវតប្ត បំពេញ​នូវ​និមិត្តរូប​ស៊ីជម្រៅ​ខាងលើនេះ​។​
​    ​ម្យ៉ាងវិញទៀត តាម​តួលេខ ដែល​បានផ្តល់​ដោយ​នាយកដ្ឋាន​វិចិត្រសិល្បៈ​ថៃ និង​លាវ​/​ឡាវ រហូតមកដល់​បច្ចុប្បន្ន នៅក្នុង​សម័យអង្គរ មាន​បារាយណ៍​ធំៗ​ជាច្រើន​ចំនួន​មិនតិចជាង ៣០ ដែល​គេ​បានឃើញ​តាមរយៈ​រូបភាព​ថត​ពីលើ​អាកាស​។ ទន្ទឹមនឹងនេះ ក៏មាន​វត្តមាន​របស់​បារាយណ៍​មួយចំនួន​នៅ​កម្ពុជា​ក្រោម ដែល​ខ្លះ​នៅតែ​កំពុង​ប្រើប្រាស់​ដោយ​សេរី នា​សម័យ​ទំនើប​យើង​នេះ​។​
​    ​បារាយណ៍​បុរាណ​ទាំងនោះ​ស្ថិត​ក្នុងពេល​បច្ចុប្បន្ននេះ ទោះបីជា​អាណាខេត្ត​ទាំងនោះ ដែល​ស្ថិត​ក្នង​ប្រទេស​ថៃ ឬ​លាវ​ក៏ដោយ ក៏​អ្នក​បុរាណ​វិទូ នៅតែ​ទទួលស្គាល់ថា សម្ម​ទ្ធិ​ផល​ទាំងនោះ គឺជា​ស្នាដៃ​របស់​បុព្វបុរស​ខ្មែរ​យ៉ាង​ប្រាកដ​។​
​    ​ដូចនេះ ជារួម យើង​អាច​និយាយបានថា ការបង្កើត​ទីក្រុង​តូច ធំ​ទាំងឡាយ ក្នុង​អតីត​ចក្រភព​កម្ពុជទេស ត្រូវបាន​ផ្តើមចេញពី​ការស្ថាបនា​បារាយណ៍ ដែលជា​លក្ខ​ណ្ឌ​មួយ​ចម្បង​ខកខាន​ពុំបាន របស់​អាជ្ញា​ធរមាន​ស​ម​ត្ថ​កិច្ច​ក្នុង​សម័យបុរាណ​។ ភាពចាំបាច់​នៃ​សិទ្ធិអំណាច​នៃ​ប្រមុខ​ដឹកនាំ​ខ្មែរ​នា​ជំនាន់​នោះ គឺជា​កម្មវត្ថុ​ទី​១ ដែល​ត្រូវ​អនុវត្តន៍ គឺ​វឌ្ឍនភាព និង​សុភមង្គល​របស់​សហគម​ន៍​មនុស្ស ហើយ​វា​ក៏​ជា​ករណី​កិច្ច​នយោបាយ​ជាតិ​ផងដែរ​។​
​    ​តាមរយៈ​ការវិភាគ​ខាងលើនេះ បានចង្អុលបង្ហាញ​ថា ការរៀបចំ​ទីក្រុង​ខ្មែរ​បុរាណ សុទ្ធសឹងតែ​ស្ថិតនៅក្រោម​ឥទ្ធិពល​នៃ​វិស័យ​ជំនឿ​សាសនា ទោះជា​នៅទីណា​ក៏ដោយ ក្នុង​ចក្រភព​កម្ពុជទេស​។ នេះ​មិនមែន​មានន័យថា នគររូបនីយកម្ម ត្រូវ​ផ្តាច់​ចេញពី​វិស័យ​សាសនា​ទេ​។ ផ្ទុយទៅវិញ នយោបាយ​ទឹក ឬ​ធារាសាស្ត្រ គឺជា​ប្រភព​ដ៏​សំខាន់​ចាំបាច់​ជាទីបំផុត សម្រាប់​ជា​ប្រយោជន៍ ដល់​សង្គមជាតិ​ទាំងឡាយ​ទៅវិញ​ទេ​។​
​    ​សរុបសេចក្តី​មក ខាងលើនេះ គឺជា​ហេតុផល​បីយ៉ាងរ​ក្សា​ទុក ដែលមាន​ប្រយោជន៍​ជា​សាធារណៈ ក្នុងការ​បង្កបង្កើត​ទី​ក្រុង ឬ​បុរី​ខ្មែរ​ឡើង​។ រីឯ​នៅ​ចុង​ចក្រភព​ក៏​ដូច្នោះ​ដែរ ដូចជា នៅ​ខេត្ត​សុខោទ័យ​, ក​ញ្ច​នៈ​បុរី ឬក៏​នៅក្នុង​តំបន់​សណ្ត​នៃ​ដង​ទន្លេមេគង្គ​ជាដើម ដែល​ស្ថិតក្រោម​ការគ្រប់គ្រងរ​បស់​អំណាចកណ្តាល​ខ្មែរ ស្ថានភាព​ក៏មាន​លក្ខណៈ​មិន​ខុសគ្នា​ប៉ុន្មាន​ទៅ​និង​ព្រះ​រាជធានី​អង្គ​រដែរ​។​
​    មានន័យថា បន្តិច​ម្តងៗ ការរៀបចំ​ដែនដី​ខ្មែរ តាមរយៈ​ទីក្រុង ត្រូវបាន​ពង្រីក​ទូទាំង​អតីត​ព្រះរាជាណាចក្រ​ខ្មែរ ព្រោះ​ស្ថិតក្នុង​បរិបទ​ភូមិសាស្ត្រ​នយោបាយ ដែលជា​គោលការណ៍​រប​ស់រាជ​រដ្ឋាភិបាល​ខ្មែរ​នា​សម័យ​នោះ​៕ (​ម​.​ត្រា​ណេ​)​ - See more at: http://www.cen.com.kh/culture/detail_culturehistory/YzU2MTUwNjMyMDh#sthash.WGO2THrb.dpuf

No comments:

Post a Comment

Blogger Tips And Tricks|Latest Tips For Bloggers Free Backlinks